Modul 1 - Formål, etik og formidling
Formålet er at give instruktøraspiranterne en grundlæggende indsigt i hvordan DRK som organisation er bygget op samt at introducere dem til grundlæggende etiske regler.
Desuden at give aspiranterne et indblik i, hvordan kommunikation fungerer, og hvordan instruktøraspiranterne kan gøre brug af dette i deres tillidshverv som kommende instruktør.
Målsætningen er:
at deltagerne bliver rystet sammen og går hjem med en oplevelse af, at de som DRK-instruktører er en del af et større netværk, der rækker ud over deres egen region.
at deltagerne føler sig trygge ved at stille sig op som instruktør, foran en blandet skare af hundeførere, der oplever dem som en autoritet.
Modul 2 - Instruktionsteknik
Formålet er at give deltagerne grundlæggende viden og værktøjer til at kunne planlægge og udføre undervisning af høj kvalitet.
Derudover at give deltagerne forståelse for, at undervisning er et håndværk, der kan læres og hvordan forskellige undervisningsteorier kan hjælpe dem som instruktører.
Målsætningen er:
at deltagerne bliver i stand til at planlægge deres undervisningsforløb, lektioner og øvelser, så de målrettes deltagerne på deres hold.
at deltagerne føler sig klædt på til at forestå holdundervisning, evt. i samarbejde med en mere erfaren instruktør.
Modul 3 - Indlæringsteknikker
Formålet er at give deltagerne viden om, hvilken betydning forhold som; raceforskelle, motivation, timing, erfaringsniveau og opbygning af øvelser kan påvirke, hvordan og hvor hurtigt hunden lærer.
Derudover at deltagerne tilegner sig viden om brugen af forskellige indlæringsteknikker og -metoder samt opnår forståelse af gængse begreber. Endvidere at deltagerne får mulighed for at afprøve basale lydigheds- og kontaktøvelser i praksis med en efterfølgende evaluering af deres præstation.
Målsætningen er:
at deltagerne bliver i stand til at tilrettelægge og tilpasse øvelser og instruktion, ud fra deres observationer af de individuelle ekvipager på holdet.
Modul 4 – Adfærd
Formålet er at skabe forståelse for sammenhængen mellem de tidlige faser i hundens udvikling og dennes adfærd, hvilken betydning instinkter og drifter har for hundens handlinger, hvornår stress er en del af en naturlig proces og forskellen på forskellige typer af stress og hvordan vi forebygger den uhensigtsmæssige stress.
Derudover at se på normal-/problemadfærd og hvordan vi kan forudse, forebygge og håndtere den.
Målsætningen er:
At deltagerne bliver i stand til at skabe et undervisningsmiljø, der minimerer risikoen for negativ stressrelateret adfærd, usikkerhed eller angst hos hunden, og afkode årsagen til afvigende handlinger og adfærd for at kunne tilpasse træningssituationen til gavn for holdet, og den enkelte hund og førers læring.
Aflønning af forberedelsestid og undervisningstimer samt betaling for uddannelsesmateriale aftales mellem den enkelte underviser og DRK’s Træningsudvalg.
Vil du vide mere, så kontakt venligst DRKs træningsudvalg på mail:
Frist for fremsendelse af tilbud fra interesserede undervisere er den 12. august.
Med venlig hilsen
DRK's Træningsudvalg
Dansk Retriever Klub er en specialklub under Dansk Kennel Klub for de fem retrieverracer: Labrador Retriever, Golden Retriever, Flatcoated Retriever, Chesapeake Bay Retriever og Curly Coated Retriever
Klubben blev stiftet i 1959 og har p.t. ca. 5100 medlemmer i Danmark og udlandet.
Betalinger til Dansk Retriever Klub:
Fynske Bank
Reg.nr.: 6857 Konto.nr.: 0001003224
IBAN-nr.: DK4368570001003224
SWIFT-kode: VESBDK22
Der kan betales med: Dankort, VISA, VISA/Dankort, VISA Electron, MasterCard og MobilePay
© 2024 Dansk Retriever Klub. All rights reserved.