1. Etablering og konstituering
Stk. 1.1.
Bestyrelsen for DRK udpeger (vedtægtsbestemt) efter Generalforsamlingen
et Markprøve-udvalg (MU) bestående af 5-6 medlemmer, hvoraf et medlem er
fra bestyrelsen.
Medlemmerne i MU skal alle være aktive prøvedeltagere, som nyder almindelig respekt i DRK.
Stk. 1.2.
MU konstituerer sig med formand og sekretær. Bestyrelsens repræsentant kan ikke være formand for udvalget.
Ændringer i udvalgets konstituering skal meddeles DRKs sekretariat straks.
Beslutninger træffes i enighed eller ved flertalsafgørelser. I tilfælde
af stemmelighed tæller formandens stemme dobbelt. MU er
beslutningsdygtigt når 2/3 af udvalget er til stede.
Stk. 1.3.
Udvalget refererer til DRK’s bestyrelse.
Stk. 1.4.
Medlemmerne i DRK’s udvalg varetager en tillidspost i DRK og
repræsenterer dermed DRK i alle henseender. Dette skal iagttages i alle
sammenhænge og medlemmernes optræden skal være loyal og troværdig mod
Dansk retriever Klub. Overskridelse af denne loyalitetspligt kan
medføre, at et medlem ikke kan varetage en udvalgspost i DRK. Dette vil
være bestyrelsens afgørelse.
2. Ansvar og aktiviteter
Stk. 2.1.
MU er klubbens sagkundskab med hensyn til jagt og afholdelse af
markprøver og Working Test (WT). MU er ansvarlig for at klubbens
officielle prøver er koordineret på grundlag af indstillinger fra
regioner (RKU) og racer, ligesom MU er ansvarlig for at kvalificeret
prøveledelse er aftalt.
MU varetager administrationen og sagsbehandlingen indenfor jagt og markprøveanliggender i samarbejde med klubbens sekretariat.
Stk. 2.2.
MU skal løbende sikre, at prøverne afholdes og gennemføres på grundlag
af de af DKK godkendte WT- hhv. markprøvereglement og tilhørende
vejledninger.
Stk. 2.3.
MU har aktiv indflydelse på og ansvaret for at reglementer og
vejledninger løbende ajourføres med relevante fornyelser og
forbedringer.
DRKs dommerudvalg skal inddrages ved indarbejdning af ændringer i prøvereglementer.
M.h.t. fortolkningen af DRKs prøveregler er MU – sammen med DRKs dommerudvalg - DRKs vejledende organ.
Stk.2.4.
MU inviterer dommere til markprøver (A) og Internationale prøver. Til
racernes prøver inviterer racerne selv dommere. Ved invitation af
udenlandske dommere, skal disse formelt godkendes i DKK og DRKs
bestyrelse inden invitation.
Stk. 2.5.
MU skal sørge for ud- og efteruddannelse af prøveledere og afholder prøvelederseminarer efter behov.
Stk. 2.6.
MU bemyndiges til på vegne af DRKs bestyrelse at behandle klager
indsendt af arrangementsleder eller deltagere vedrørende prøvens
afvikling og/eller deltageres adfærd. Proceduren er beskrevet i vedlagte
bilag.
Stk. 2.7.
MU varetager journalisering af aggressive hunde. Aggressive hunde kan
alene indberettes af officielle dommere og det er MU’s ansvar at
journalisere dette og det er MU’s sikre at pågældende hund ikke får
mulighed for at stille igen på klubbens prøver.
Formelt indberettes aggressive hunde til klubbens sekretariat, der sørger for at orientere MU og bestyrelsen.
3. Økonomi
Stk. 3.1.
MU er budgetansvarlig og skal senest 1. december til DRKs sekretariat indsende budgetforslag for udvalgets virke det næste år.
Økonomien administreres i samarbejde med klubbens administration og bestyrelsens kasserer.
Bestyrelsens repræsentant fungerer som "controller", som gennem løbende
kontrol af DRKs fælles prøver: B-prøver, WT, A-prøver samt
Internationale prøver sikrer den løbende budgetopfølgning for udvalgets
område.
MU og controller er ansvarlige for, at der udarbejdes budgetter for
relevante prøver: Eliteprøve, Internationale prøver og A-prøver med DRK
som jagtarrangør. Samt at der efter afholdelse sker en hurtig opfølgning
og afrapportering til bestyrelsens kasserer om evt. udsving i forhold
til de lagte budgetter.
Stk. 3.2.
Der udbetales godtgørelse for telefoni til udvalgets formand. Tilskuddet
kan gives til et andet medlem fra udvalget, hvis dette skønnes
relevant.
4. Administrative rutiner og økonomi og kommunikation
Stk. 4.1.
MU afholder møder efter behov. Ved udvalgets møder skal der føres
referat, der efter godkendelse fremsendes til DRKs sekretariat. Et
beslutningsreferat fra møderne skal senest 20 dage efter mødet
offentliggøres på klubbens hjemmeside.
Stk. 4.2.
MU aflægger skriftlig beretning for udvalgets arbejde i det forgangne
år. Beretningen skal være DRKs sekretariat i hænde senest 15. januar for
offentliggørelse på klubbens hjemmeside inden Generalforsamlingen
ultimo februar.
Stk. 4.3.
MU kommunikerer med medlemmerne via Retrieveren og via DRKs hjemmeside.
Udvalget skal sikre, at DRKs hjemmeside under MU holdes ajour med
referater og aktiviteter etc.
Således vedtaget af DRKs bestyrelse 26.2.2012